Karna Jensen

Til minde om Karna Jensen.

Min lærer, om hvad danskhed gik ud på ,min yndlings kok, og min ven og familie igennem hele mit liv.

Karna var min mormors søster, hun har levet det rigtig danske, nede ved Sjælland Odde sammen med sin mand Hans. Når vi tog på ferie i Danmark, var det hjemme hos Karna hvor der var kæmpe have, som vi kunne lege i. Der var ikke langt til havnen, hvor vi tit gik ned og købte friske fisk. Deroppe hvor Karna boede, lærte jeg virkelig nogle ting, som jeg nok aldrig havde lært, hvis det ikke var for hende. -At leve på landet, at slå græs, at grave efter kartofler, slagte høns, fange fisk og meget meget mere. Hver gang vi var der, husker jeg som et eventyr.

Da hendes mand døde ville hun ikke bo i deres hus længere, så hun flyttede sammen med min mormor i Birkerød. De kunne fint sammen og alt gik godt. De elskede begge puddelhunde og har haft mange hunde gennem tiden

Men her for et års tid siden, begyndte Karna at sige at hun så mærkelige ting og hun begyndte at blive hård over for min mormor. Efter noget tid bliv det værre, og på et tidspunkt spurgte hun mig om jeg kunne se de små dyr der levede inde i væggen. Jeg måtte sige til hende, at jeg altså ikke kunne se noget. Fire måneder senere, begyndte hun at fortælle, at hun så dyr der blev slagtet nede på vejen. Hun overfaldt også min mormor, og kaldte hende de værste ting.

Til sidst måtte min mor og mormor få hende væk fra min mormors lejlighed, da det ikke kunne være på den måde mere.

På hospitalet på et af mine besøg, ser jeg ikke længere min ven Karna, men en person som er helt fra den, hun snakker sort, om dyr der bliver slagtet, at der kommer kongelige fra østen og meget mere, som jeg ikke kunne få til at give mening. Det var en meget mærkelig følelse, ikke at kunne kende Karna mere.

Da jeg så kom hjem var jeg sur på mig selv over, at jeg ikke kunne gøre noget for hende. Jeg ved ikke om det ville gøre det bedre for hende, men jeg ville gerne ha nogle beviser på hende i mit liv, da jeg ikke havde taget nogle billeder af Karna før hendes sygdom, så jeg ville tage nogle billeder nu, det nu hvor alt bare var lort.

Billederne er taget på  et Hasselblad jeg har lånt af min skole.

Her er mine billeder af Karna og hende sidste tider…(der vil senere kommee billleder fra før hun blev syg)

Karna blev begravet onsdag den 28. april 2010

